Aktivita je určena pro všechny žáky vyššího stupně gymnázia.
Cíle klíčové aktivity:
1) Vytvořit soubor kvalitních pomůcek a výukových materiálů pro výuku matematiky, přírodovědných předmětů a k podpoře čtenářské gramotnosti žáků.
2) Zvýšit účinnost vzdělávání formou aktivnějšího zapojení žáků do výuky s použitím moderních pomůcek a dalšího vybavení.
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
Hlavním zaměřením klíčové aktivity je tvorba různých typů učebních pomůcek a výukových materiálů pro matematiku, přírodovědné předměty a k podpoře čtenářské gramotnosti žáků.
Součástí aktivity je rovněž podpora aktivních forem výuky, do kterých jsou přímo zapojeni žáci (např. laboratorní práce, projekty, interaktivní výuka), zakoupení materiálu a pomůcek, které k tomuto aktivnímu zapojení žáků mohou přispět.
Realizace aktivity bude probíhat po celou dobu trvání projektu.
Aktivitu budou zajišťovat pedagogové školy.
V některých případech budou do tvorby pomůcek zapojeni externí spolupracovníci nebo bude výroba pomůcky zadána jako zakázka tak, že pedagogové školy připraví návrh a jako zakázka bude objednáno technické zhotovení pomůcky.
Z projektu budou hrazeny osobní náklady pro tvůrce výukových materiálů a pomůcek, náklady na jejich výrobu a zakoupení vybraného materiálu a pomůcek přispívajících k aktivnímu zapojení žáků do výuky.
Plánované vytvořené pomůcky:
- Soubor modelů těles pro výuku stereometrie
- Sbírka úloh z optiky - soubor úloh a pracovních listů z optiky.
- Sbírka úloh z mechaniky - soubor úloh a pracovních listů z mechaniky.
- Pracovní listy k laboratorním pracím z fyziky.
- Pracovní listy k laboratorním pracím z chemie
- Sbírka úloh z genetiky
- Pracovní listy k laboratorním pracím z biologie
- Soubor odborných a populárně naučných textů k rozvoji schopnosti porozumění a interpretace odborného biologického textu (témata: molekulární biologie, genetika, evoluční biologie, ekologie, životní prostředí)
- Metodika a pracovní listy pro biologické terénní exkurze
- Pracovní listy k výuce zeměpisu pro výuku témat: Přírodní obraz Země; Socio-ekonomická geografie; Česká republika
- Pracovní listy k porozumění a interpretaci uměleckých textů.
- Pracovní listy k porozumění a interpretaci neuměleckých textů.
- Výukové prezentace pro matematiku, přírodovědné předměty a k podpoře čtenářské gramotnosti žáků.
Plánované zakoupené pomůcky a vybavení a jejich účel
- Laserová demonstrační souprava pro optiku - využití ve výuce fyziky (optika) a biologie (oko, zrak).
- Vybavení pro laboratorní práce z chemie:
- souprava pro izolaci DNA - 3 sady na školní rok, celkem 6 sad
- 7 ks digitálních laboratorních vah
- 5 ks teflonových byret
- UV lampa
- fluorescein
- chemikálie pro laboratorní práce
- Souprava pro transformaci bakterií plazmidem - využití v laboratorních pracích z biologie.
- Multicence ArcGIS Desktop 10 School Campus Site Licence - umožňuje vytvářet mapy, zobrazovat data, dotazovat se na ně, provádět nejrůznější analýzy, vytvářet mapové kompozice - využití ve výuce zeměpisu.
Zhotovené a zakoupené pomůcky budou využity pro výuku v běžných hodinách, podle možností i pro podporu výuky volitelných předmětů realizovaných v klíčové aktivitě 1.
Elektronické verze zhotovených pomůcek budou publikovány na vzdělávacím portálu školy.
Výstup klíčové aktivity:
- 20 souborů výukových materiálů nebo pomůcek. Jedním souborem se rozumí např. sbírka úloh, sada pracovních listů nebo textů k širšímu tématu nebo k laboratorním pracím v jednom ročníku.
- 100 výukových prezentací. Jedna výuková prezentace bude obsahovat 15 - 30 stran.
Přehled přímých nákladů na realizaci klíčové aktivity:
Osobní náklady pro tvůrce výukových materiálů a prezentací.
Zakoupení pomůcek a vybavení pro výuku.
Výroba modelů pro stereometrii.
Vydání sbírek úloh z mechaniky, optiky a genetiky.
Celkové přímé náklady na klíčovou aktivitu činí 604 092 Kč
Možnost zapojení pedagogů do této klíčové aktivity:
Zapojit se mohou všichni pedagogové školy, kteří mají o práci zájem. Výroba pomůcek a prezentací nemusí souviset s výukou VP, jedinou podmínkou je dodržet téma projektu uvedené na začátku této kapitoly (matematika, přírodovědné předměty, rozvoj čtenářské gramotnosti)
Před prázdninami (v červnu) se uskutečnila schůzka pro zájemce o tvorbu pomůcek a výukových materiálů pro období prázdnin a prvního pololetí školního roku 2012/2013. Podobný postup proběhne i v červnu 2013 pro prázdniny a školní rok 2013/2014.
S každým tvůrcem pomůcek je individuálně dohodnuto, co bude výstupem jeho práce a forma jejího odevzdání. Pro tvorbu prezentací je připravena vzorová prezentace na společném disku H. S každým bude uzavřena DPP nebo DPČ na předpokládaný objem práce.
Tvůrci pomůcek i prezentací mohou zahájit práci během prázdnin.
Nákupy pomůcek a vybavení (viz výše) se uskutečnily během prázdnin nebo na začátku školního roku 2012/2013.
Upřesnění podmínek pro realizaci klíčové aktivity
Každý učitel, který má zájem vytvořit pomůcku nebo prezentaci, dohodne s koordinátorem téma a předpokládaný rozsah své práce. Na základě této individuální dohody s ním bude uzavřena DPP nebo DPČ.
Plánovanou práci zapíše do tabulky na společném disku H.
Po odevzdání práce autor vyplní pracovní výkaz a odevzdá koordinátorovi klíčové aktivity.
Způsob odevzdání práce:
Práce, které mají elektronickou verzi výstupu (prezentace, pracovní listy, texty, apod.), uloží autor na disk H do své předem připravené složky. Způsob odevzdání ostatních prací bude dohodnut individuálně.
Popis prezentace:
- rozsah takový, aby odpovídal výuce 2 vyučovacích hodin,
- přibližně 16 obsahových stran prezentace (bez úvodní a závěrečné strany a seznamu literatury),
- prezentace bude odevzdána elektronicky v běžně dostupném a používaném formátu (např. *.ppt, *.pdf, *.odp).
- prezentace bude obsahovat první a poslední stranu se stejným obsahem a grafikou jako vzorová prezentace,
- doporučený font textu je ARIAL, pokud autor zvolí jiný font, je vhodné, aby ve stejném fontu upravil i titulní a závěrečnou stranu,
- grafický vzhled prezentace může autor zvolit dle svého uvážení s tím, že bude zachován grafický styl první a poslední strany,
- povinnou součástí prezentace je uvedení zdrojů (citace, obrázky, apod.) – na předposlední straně,
- k dispozici bude vzorová prezentace a prázdná prezentace, obě může autor použít jako výchozí soubor k tvorbě své prezentace.